.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
40درصد اقتصاد کشور مالیات نمی‌دهد

براساس آخرین آمار اعلام شده از سوی سازمان امور مالیاتی میزان مالیات های مستقیم در 5 ماهه اول سالجاری 87 درصد محقق شده است.

به گزارش شمال نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران علی عسگری رئیس سازمان امور مالیاتی کشور در نشست خبری امروز خود با بیان این مطلب گفت: از مجموع 87 درصد مالیات های مستقیم محقق شده در 5 ماهه اول امسال، با رشد 9 درصدی مواجه بودیم که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رتبه 12 درصدی را نشان می دهد.

وی تصریح کرد: رقم مالیات های مستقیم اخذ شده تا آخر مردادماه 14 هزار و 100 میلیارد تومان است ضمن آنکه در مجموع 89 درصد درآمدهای مالیاتی کشور محقق شده است.

وی در خصوص مهمترین برنامه اصلاح نظام مالیاتی گفت: در برنامه طرح تحول نظام مالیاتی کشور یکی از محورها اجرای طرح جامع مالیاتی و دیگری اصلاح نظام مالیاتی است که تاکنون فاز چهارم اجرای طرح جامع مالیاتی یعنی تحویل عملکردها براساس تهیه ماژورها، طراحی، تولید و بخشی از آن تست شده و فقط دو سوم دیگر برای تست کردن باقی مانده که کار تست آنها تا آخر مهرماه به اتمام می رسد که با اتمام فاز پنجم شامل مراحل ماژور ثبت نام، اعتراضات و شکایات و ماژور پرداخت های علی الحساب و ماژور حسابداری درآمد ، ماژور درآمدهای استاندارد شروع می شود که در مجموع این فاز شامل 11 مرحله است که حدود 10 تای آن طراحی و تولید و 8 ماژور در حال تست و 2 ماژور دیگر تا آخر مهرماه یکی می شود و 3 ماه برای تست یکپارچه آن ما مهلت داریم.

• تاکنون 28 هزار و 300 میلیارد تومان مالیات بر ارزش افروده اخذ شده است

رئیس سازمان امور مالیاتی در ادامه افزود: از مهرماه سال87 تا پایان فصل بهار امسال رقمی بالغ بر 28 هزار و 300 میلیارد تومان مالیات بر ارزش افزوده اخذ شده که 16 هزار و 300 میلیارد تومان مالیات و حدود 12 هزار میلیارد تومان عوارض است که به شهرداری ها و دهداری ها پرداخت شده است.

وی ادامه داد: سازمان امور مالیاتی در راستای اجرای مواد 120 و 121 قانون برنامه پنجم که مربوط به نصب صندوق های فروش است 11 گروه از مودیان مالیاتی را ملزم به استفاده از صندوق های فروش از اول سالجاری کرده است.

ضمن آنکه در حال حاضر بالای 50 درصد از مودیان مالیاتی دارای صندوق های فروش هستند و اینها جزو گروه های مشمول دریافت بر ارزش افزوده هستند.

علی عسگری عنوان کرد: سومین پروژه اصلاح نظام مالیاتی کشور اصلاح قانون مالیات است که این کار در کارگروه طرح تحول نظام مالیاتی با حضور دانشگاهیان، نمایندگان مجلس، حقوقدانان، بازنشستگان خود وزارت اقتصاد به ویژه سازمان امور مالیاتی، شورای اصناف و اعضای اتاق بازرگانی ایران نهایی شده است ضمن آنکه کار تدوین قانون در هیئت دولت در حال نهایی شدن است و لایحه آن در حال آماده شدن برای ارسال به مجلس است.

در این لایحه تغییرات بنیادی در خصوص اصلاح نظام مالیاتی براساس توجه به بحث عدالت مالیاتی، جلوگیری از سران های مالیاتی و تدوین آئین دادرسی مالیاتی، طرح نظام تشخیص مالیات علی الراس براساس حذف رابطه بین ممیز و مودی مالیاتی در خصوص شناسایی مودیان مالیاتی است.

نسخه چهارم مربوط به موضوع شناخت مودیان مالیاتی است که در نظام فعلی برای اشخاص حقوقی شماره شناسایی وجود دارد اما در مورد اشخاص حقیقی این شماره وجود ندارد.

وی افزود: براین اساس ثبت نام اشخاص حقوقی در حال تکمیل شدن و ثبت نام اشخاص حقیقی که از تیرماه سالجاری شروع شده همچنان ادامه دارد.

* توسعه زیرساخت های الکترونیکی نظام مالیاتی

رئیس سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه همکاری خوب وزارت ارتباطات با سازمان امور مالیاتی برای توسعه زیرساخت های الکترونیکی منجر به اخذ 4 میلیون و 500 هزار اظهارنامه الکترونیکی در سالجاری شد گفت: ما در یک روز بیش از 300 هزار اظهارنامه را به صورت الکترونیکی دریافت کردیم.

• اجرای اصلاحات در قانون مالیات های مستقیم

عسگری با بیان اینکه قانون مالیات های مستقیم ظرفیت های زیادی برای اصلاح دارد گفت: در قانون مالیات های مستقیم در مورد اصلاح قانون مالیات های مستقیم ما بعضی از موارد را مثل مالیات بر ارث نیاورده ایم، دیگر آنکه یکی از ظرفیت ها ایجاد پایگاه مالیاتی برای ذینفعان است، نکته دوم اینکه در قانون مالیات های مستقیم اصلاح پایه های مالیاتی مورد توجه قرار گرفته است به طوری که پایه های مالیاتی جدیدی مانند مالیات بر مجموع درآمد، مالیات بر ثروت و مالیات بر محیط زیست یا همان مالیات سبز اضافه شده است.

• دیگر با روش چانه زنی مالیات اخذ نمی شود

رئیس سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه این سازمان به هیچ عنوان با روش چانه زنی با مودیان مالیاتی اقدام به اخذ مالیات نمی کند گفت: یکی دیگر از مهمترین برنامه های سازمان امور مالیاتی براساس اصلاح قانون مالیاتی رفع تبعیض در مورد نرخ مالیات حقوق بگیران است.
زیرا مالیات حقوق بگیران در بخش عمومی 10 درصد است که این میزان در بخش خصوص از 15 درصد به بالا می باشد که این کار براساس مقررات و در بستر اصلاح نظام طرح جامع مالیاتی اصلاح می شود.

یکی دیگر از برنامه های مربوط اصلاح نرخ معافیت پایه های مالیاتی و گسترش مشوق های مالیاتی در راستای افزایش شفافیت نظام مالیاتی است.

همچنین توسعه سیستم اطلاعات اقتصادی کشور براساس ماده 120 قانون برنامه پنجم تدوین و ساده سازی شده است.

وی با بیان اینکه بیش از 40 درصد اقتصاد کشور مالیات نمی دهند گفت: در حال حاضر 20 درصد از فعالیت های اقتصادی کشور به صورت غیررسمی انجام می شود که شامل 2 گروه فعالیت های سیاه مانند قاچاق و گروه دوم فعالیت های خاکستری است که در این گروه ما فعالیت های آنها را می شناسیم اما آنها از پرداخت مالیات همواره فرار می کنند که رقم آنها در 40 الی 50 سال اخیر همواره همان 20 درصد بوده است.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
برچسب ها : اقتصاد , کشور , مالیات

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.065 seconds.